سینوزیت

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

سینوزیت

اگر به دنبال جدید ترین درمان سینوزیت هستید شما را به خواندن این مقاله دعوت می کنیم. سینوزیت به حالتی گفته می شود که بافت سینوس ها دچار ورم و التهاب می شود. سینوس های سالم با هوا پر شده اند ولی زمانی که با مایعات پر شده و مسدود گردند، باکتری ها در آن ناحیه رشد کرده و موجب عفونت می شود. عوارض سینوزیت سالیانه گریبانگیر بسیاری از افراد کودک و بزرگسال می شود.

شرایطی که موجب گرفتگی سینوس ها می شود به شرح زیر است:

• سرماخوردگی عادی
  • آلرژی در مخاط بینی ، که موجب ورم غشاء بینی می شود.
  • رشد کوچکی در غشاء بینی به نام پولیپ
  • انحراف بینی ، که باعث تغییر در ساختار حفره بینی می شود.

انواع سینوزیت

• سینوزیت حاد معمولاً با علائم معمول سرماخوردگی شروع می شود، مانند آبریزش بینی، درد در صورت و … . در این حالت به طور ناگهانی علائم شروع شده و تا 2 تا 4 هفته به طول می انجامد.
  • التهاب سینوس تحتانی معمولاً 4 تا 12 هفته به طول می انجامد.
  • التهاب مزمن سینوس معمولاً 12 هفته یا بیشتر به طول می انجامد.
  • سینوزیت بازگشت پذیر چندین بار در سال اتفاق می افتد.
سینوزیت به حالتی گفته می شود که بافت سینوس ها دچار ورم و التهاب می شود. سینوس های سالم با هوا پر شده اند ولی زمانی که با مایعات پر شده و مسدود گردند، باکتری ها در آن ناحیه رشد کرده و موجب عفونت می شود.دکتر حسین ختمی جراح ومتخصص گوش و حلق و بینی با دانش روز دنیا به کنترل و درمان این بیماری می پردازد.جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره 09337078610 و 09378253132 تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

چه کسانی به سینوزیت دچار می شوند؟

بسیاری از افراد به این بیماری دچار هستند. حدود 35 میلیون نفر در آمریکا حداقل یکبار در سال سینوزیت شان عود می کند. در صورتی که موارد زیر را داشته باشید، سینوزیت شایع تر است:

• ورم داخل بینی مانند سرما خوردگی ساده
  • بینی مسدود شده در اثر ترشحات
  • تفاوت های ساختاری که کانال های عبوری بینی را باریک می کنند.
  • پولیپ بینی
  • سیستم ایمنی ضعیف یا مصرف داروهایی که عملکرد سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار می دهند.

سینوزیت در بچه ها

در بچه ها سینوزیت یک مورد تقریباً شایع بوده و موارد زیر می توانند موجب سینوزیت گردند:

• آلرژی
  • گرفتن بیماری از سایر بچه ها در مدرسه یا مهد کودک
  • داروهای چاق کننده
  • خوردن شیشه شیر یا مایعات دیگر به صورت خوابیده
  • دود سیگار و غیره در محل سکونت

دلیل اصلی گرفتاری بزرگسالان به سینوزیت ، عفونت و کشیدن سیگار می باشد.

عوارض سینوزیت

علائم مهم سینوزیت حاد به شرح زیر است:

• درد و فشار در صورت
  • کانال های بینی مسدود شده که تنفس را با دشواری روبرو می کنند.
  • آبریزش بینی
  • کاهش قدرت بویایی
  • سرفه یا احتقان گلو

همچنین از علائم دیگر این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• با سختی نفس کشیدن
  • درد دندانی

در صورتی که دوتا یا بیشتر از علائم فوق مشاهده شود، بیمار مشکوک به سینوزیت حاد می باشد. همچنین ترشحات بینی غلیظ به رنگ سبز یا زرد از علائم آن می باشد.

علائم سینوزیت مزمن

بیمار ممکن است با علائم زیر به مدت 12 هفته یا بیشتر درگیر باشد:

• احساس احتقان در صورت
  • مسدود شدن کانال های بینی
  • چرک در حفره بینی
  • آبریزش بینی یا آبریزش بی رنگ

همچنین بیمار با سردرد، درد دندان و خستگی روبرو بوده و با سختی نفس می کشد. این علائم تقریباً کم و بیش شبیه به سینوزیت حاد می باشد با این تفاوت که کمی خفیف تر بوده ولی به صورت مزمن با بیمار همراه هستند.

برای تشخیص دقیق بیماری باید به پزشک مراجه کرد.

جدیدترین درمان سینوزیت

در صورتی که عفونت سینوسی ساده دارید، پزشک پیشنهاد داروهای رقیق کننده و شست شو دهنده های بینی می دهد. بیش تر از مقدار تجویز شده توسط پزشک نباید از داروهای رقیق کننده استفاده شود.

در صورتی که پزشک آنتی بیوتیک برای بیمار تجویز کند، به مدت 10 تا 14 روز باید مصرف شوند. علائم بیماری معمولاً پس از مصرف دارو، بر طرف می شوند. هوای گرم و مرطوب می تواند به درمان سینوزیت مزمن کمک کند. می توان با گذاشتن قابلمه ای پر از آب روی اجاق با شعله ی کم، هوای منزل را مرطوب کرد. همچنین از دستگاه های بخور موجود در بازار می توان استفاده کرد.

در کل، روش های درمان سینوزیت را می توان به دو دسته دارویی و جراحی تقسیم کرد که در ادامه این یادداشت می توانید توضیحات نسبتا کاملی درباره آن ها مطالعه نمایید:

درمان سینوزیت مزمن به کمک دارو

برای درمان سینوزیت مزمن، داروهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. اینکه چه دارویی برای درمان سینوزیت مورد استفاده قرار بگیرد، با توجه به صلاحدید پزشک و پس از بررسی وضعیت شرایط جسمی شما معین خواهد شد. برای درمان سینوزیت هیچ گاه به مصرف خودسرانه دارو نپردازید چرا که اگر داروی اشتباهی را برای مصرف انتخاب کنید، ممکن است عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.

• درمان سینوزیت با استفاده از داروهای استروئیدی

با استفاده از اسپری هایی مانند بریس بولومتازون و قطره هایی که بینی را پوشش می دهند، می توان گام مهم و بلندی را برای درمان سینوزیت برداشت. این دسته داروها نقش به سزایی در کاهش التهاب دارند. البته برای درمان قطعی ممکن است دکتر توصیه کند که به مدت سه ماه، از این داروها استفاده نمایید. البته در صورت شدید بودن علائم، احتمال تجویز یک دوره قرص های استروئیدی دهانی نیز وجود دارد. نا گفته نماند که داروهای استروئیدی عوارض جانبی خاص خودشان را نیز دارند.

• آنتی بیوتیک

مصرف داروهای آنتی بیوتیک به مدت سه الی چهار هفته، گاهی می تواند مفید و موثر واقع شود و به درمان بیماری کمک کند. البته تشخیص اینکه شما برای درمان سینوزیت به مصرف آنتی بیوتیک نیاز دارید یا نه، را به پزشک معالج خود بسپارید. چرا که باید ابتدا توسط یک متخصص گوش و حلق وبینی باید مورد ارزیابی کامل قرار بگیرید. زمانی آنتی بیوتیک ها به درمان سینوزیت کمک خواهند کرد که علت بوجود آمدن بیماری عفونت باکتریایی باشد.

• استفاده از مسکن ها

در صورت شدید شدن علائم بیماری سینوزیت، برای تسکین درد معمولا مسکن هایی مانند پاراستامول و یا ایبوپروفن تجویز شوند. در صورت تشدید در احتمال تجویز کدئین نیز وجود دارد.

• قطره های ضدانعقاد و اسپری های بینی

در برخی مواقع اسپرهای بینی و یا قطره های ضدانعقاد می توان با رفع انسداد بینی به درمان بیماری کمک کند. استفاده از اسپری ضد انعقاد نباید بیشتر از پنج الی هفت روز باشد، چرا که موجب به وجود آمدن مشکل اختلاط خون در بینی خواهد شد.

• پک های گرم کننده

پک های گرم کننده نیز در کاهش درد نقش به سزایی دارند.

برای رفع انسداد داخل بینی و کاهش دادن تراکم می توان از محلول نمکی بینی استفاده کرد.

درمان سینوزیت با استفاده از روش جراحی

در صورتی که داروهای رقیق کننده و شست و شو دهنده بینی، و یا مصرف آنتی بیوتیک و… برای درمان سینوزیت، پاسخگو نباشند ممکن است برای درمان این بیماری چاره ای جز جراحی وجود نداشته باشد.

هدف اصلی از انجام جراحی سینوس ها، تخلیه بخش آسیب دیده آن ها است.

رایج ترین عمل جراحی برای درمان سینوزیت،روش آندوسکوپی سینوسی است. در این شیوه جراحی ابزار جراحی یک جسم سخت و نازک که یک لنز دوربین به آن متصل شده، می باشد.

از طریق این ابزار جراح دید دقیق تری و بزرگتری روی بینی خواهد داشت تا از آن طریق بتواند باز و بسته بودن کانال های سینوس را تشخیص دهد.

عوارض این عمل، بسیار اندک بوده و میزان موفقیت آن برای رفع و یا کاهش علائم بسیار بالا است.

اصلی ترین داروهای سینوزیت کدامند؟

• کمپرس آب گرم می تواند از درد در ناحیه بینی و سینوس ها بکاهد.
  • قطره های بینی یا اسپری های بینی که حاوی مواد نانو بوده و به کاهش التهاب سینوس ها کمک می کند.
  • در صورت داشتن آلرژی با تجویز پزشک می توان از آنتی هیستامین استفاده کرد.
  • در صورت داشتن سیستم ایمنی ضعیف، پزشک داروهایی نظیر ایمیون گلوبین تجویز کرده که به بدن در دفاع از بیماری ها کمک می کند.

با پرهیز از سیگار کشیدن، شست شوی مداوم دست ها مخصوصاً در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا، دست نزدن به صورت و پرهیز از مواد آلرژی زا می توان از سینوزیت جلوگیری کرد.