دکتر حسین ختمی » جراحی گوش » علائم عفونت گوش تا درمان

علائم عفونت گوش تا درمان

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

گوش های انسان از توانایی فوق العاده برخوردارند. زمانی قدر گوش هایمان را می دانیم که برای آنها مشکلی پیش می آید.

گوش انسان قابلیت شنوایی صدا با طول موج 20 تا 20 هرتز دارد. ساختار گوش به سه قسمت اصلی گوش بیرونی، گوش میانی و گوش داخلی تقسیم می شود.

گوش خارجی که با موها و غده هایی ترشح کننده موم پوشیده شده است، وظیفه حفاظت از گوش را برعهده دارد.

سه استخوان عضله، اینچ و بندها گوش میانی را تشکیل می دهند این بخش از گوش، ضمن انتقال صدا از پرده گوش به سمت گوش داخلی، فشار هوا بین سطوح داخلی و خارجی پرده گوش را متعادل می کند.

گوش داخلی که به دلیل شکل پیچیده آن هزارتوی نامیده می شود. حاوی اندام شنوایی است. عمیق ترین قسمت گوش، گوش شنوایی است و وظیفه تعادل بدن را برعهده دارد.

حال اگر هر یک از این بخش های گوش دچار عفونت یا مشکل شود، ما را دچار دردسر می کند.

عفونت گوش چیست؟

عفونت گوش به عنوان یکی از رایج ترین بیماری های مربوط به گوش شناخته می شود. این عفونت که می تواند عامل ویروسی یا میکروبی داشته باشد به سه صورت التهاب خارجی، عفونت گوش میانی و عفونت گوش داخلی خود را نشان می دهد. این بیماری در کودکان بیشتر از بزرگسالان اتفاق می افتد.

عفونت گوش چیست

عفونت گوش خارجی

این عفونت که به آن عفونت شناگر نیز می گویند، در اثر رطوبت زیاد گوش اتفاق می افتد. این مشکل بیشتر برای شناگران و افرادی که گوش شان در معرض ذرات آلوده است، اتفاق می افتد.

علایم عفونت گوش خارجی

درد گوش، احساس صدای ناخوشایند در گوش، غیر واضح بودن صداها در شنیدن، تب، سوزش و خارش در مجرا و لاله گوش از علائم شایع ابتلا به عفونت گوش خارجی است.

عفونت گوش میانی

این عفونت بیشتر در نوزادان و کودکان شایع است. این عارضه در اثر حرکت میکروب هایی که ناشی از عفونت گلو، حلق، آنفولانزا، آلرژی ها و سینوزیت ها است، اتفاق می افتد. از دلایل دیگر دچار شدن به عفونت گوشی می توان به داخل کردن اجسام بیرونی مثل سنجاق سر، کلید و چوب کبریت به داخل گوش اشاره کرد.

علائم عفونت گوش میانی

احساس ضربان در گوش با درد شدید بخصوص در زمان استراحت، تب و لرز، احساس شنوایی کم و خارح شدن مایع و ترشحاتی از گوش از علائم ابتلا به این نوع از عفونت هستند.

عفونت گوش داخلی

این گوش که ارتباط مستقیمی با مغز و اعصاب شنوایی دارد در بزرگسالان به عنوان شایع ترین علت برای گوش درد به حساب می آید.

علائم عفونت گوش داخلی

سرگیجه های مداوم، عدم تعادل، احساس مداوم زمین خوردگی در حین راه رفتن، تهوع و استفراغ از علائم ابتلا به عفونت گوش داخلی هستند.

تشخیص عفونت گوش

اگر گوش درد و علائمی که در بالا عنوان شد پس از 48 ساعت برطرف نشد، باید به سراغ یک متخصص گوش، حلق و بینی رفت در هنگام معاینه پزشک همه علائم و نشانه هایی که در طول چند روز گذشته در گوش تان مشاهده کردید با وی در میان بگذارید.

اوتوسکوپ یا اوریسکوپ

پزشک با استفاده از اوتوسکوپ یا اوریسکوپ گوش شما را معاینه می کند. این وسیله با نور زیاد قدرت بزرگنمایی بخش های داخل گوش را دارد. این دستگاه که یک عدسی بزرگ کننده و یک چراغ قوه دارد که به پزشک کمک می کند تا بتواند پرده گوش را نیز مشاهد کند. اگر پرده گوش به رنگ خاکستری و شفاف بود نشانه از سالم بودن گوش دارد و اگر به رنگ سرخ و متورم به نظر برسد، پرده گوش دچار عفونت شده است.

گوشبین

با این وسیله مقداری هوا در گوش شما دمیده و بررسی حرکت پرده گوش را برای دکتر فراهم می کند. زمانی امکان جمع شدن مایعات در پشت گوش وجود دارد که با معاینه توسط پزشک پرده گوش به مقدار کافی نوسان نداشته باشد.

تمپانومتری

این تست برای وضعیت شنوایی بیمار استفاده می شود. زمانی که در اثر عفونت، پزشک معالج تشخیص دهد ممکن است در شنوایی نیز اختلالی صورت گرفته باشد، با آزمایشی ساده در جریان بهتر این بیماری قرار می گیرد.

%d8%b9%d9%81%d9%88%d9%86%d8%aa-%da%af%d9%88%d8%b4

شایع بودن عفونت گوش در کودکان

در بسیاری از مواقع زمانی که کودکان دچار سرماخوردگی میشوند ، عفونت را در گوش خود احساس می کنند. در بسیاری از مواقع امکان انواع عفونت های گوش در بچه ها نیز وجود خواهد داشت و دلیل آن کوچک بودن گوش و سیستم ایمنی نارس بدن کودکان است که نمیتواند مانند گوش بزرگسالان مایعات را تخلیه کند.

درمان عفونت گوش

این نوع درمان براساس نوع عفونتی که فرد به آن دچار شده است، تعیین می شود.

در درمان عفونت گوش میانی ممکن است برای از بین بردن عفونت، آنتی بیوتیک به صورت خوراکی یا قطره تجویز شود. در صورتی که احساس سرماخوردگی و آلرژی نیز با عفونت گوش همراه باشد، داروهایی مانند آنتی هیستامین، اسپری بینی و ضداحتقان بینی نیز تجویز می شود. تکنیک پاک سازی شیپور استاش نیز به درمان عفونت گوش میانی بسیار کمک می کند. در این روش بستن دهان با فشار زیاد درون بینی بازدم قوی انجام می شود که به خشک شدن مایعات جمع شده گوش بسیار کمک می کند.

درمان عفونت گوش خارجی اگر توسط باکتری باشد، برای آن انتی بیوتکی تجویز می شود. اما در صورت عفونت ویروسی آن باید کمی صبور بود و در تشخیص نوع ویروس به درمان آن اقدام کرد.

درمان عفونت های شدید و مستمر گوش

اگر عفونت گوش زیاد و به صورت مداوم تکرار شود، متخصص گوش حلق و بینی لوله های کوچکی را از پرده گوش رد می کند. این لوله ها با خروج مایعات تجمع شده در گوش میانی از جمع شدن مایعات در پشت پرده گوش نیز جلوگیری می کند. در اغلب اوقات این لوله ها 8 تا 18 ماه در داخل گوش می مانند و خودشان به خودی خود از گوش خارج می شوند.

در کودکان اگر عفونت گوش به دفعات صورت بگیرد در برخی از اوقات پزشک متخصص دستور به برداشتن لوزه های کودک می دهد.

عوارض عفونت گوش

شایع ترین عارضه عفونت گوش باعث می شود پرده گوش آسیب ببنید و کم شنوایی یا ناشنوایی را برای بیمار به همراه بیاورد.  مشکلات گفتاری، مننژیت و مشکلات در مغز از دیگر عارضه های عفونت بالای گوش است. برخی دیگر از عوارض عفونت گوش ایجاد کیست در گوش میانی، سخت شدن بافت گوش میانی، التهاب در مغز و خروج مداوم مایع از سوراخ پرده گوش اشاره کرد.

(Visited 641 times, 4 visits today)

اینجانب دکتر حسین ختمی در سال 1355 در تهران متولد شدم. تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و متوسط را در تهران به پایان رسانده و در کنکور سال 73 با رتبه 150 رشته پزشکی دانشگاه شهید بهشتی را جهت ادامه تحصیل انتخاب کردم در سال 1380 در مقطع دکترای عمومی فارغ التحصیل شدم پس از گذراندن دوران طرح و سربازی دوره تخصصی رشته جراحی گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن را در دانشگاه کرمان شروع کرده و با کسب دانشنامه (بورد) تخصصی فارغ التحصیل شدم.

برچسب ها: