تغذیه مناسب در جراحی بینی

دکتر ختمی می فرماید امروزه جراحی بینی یکی از جراحی های رایج در کشورها به خصوص در کشور ایران است که با توجه به تقاضای بیشتر افراد به این جراحی انتخاب جراح مناسب در اولویت است تا از بینی خود رضایت کامل داشته باشیم .برای نتیجه مناسب علاوه بر جراح مراقبت های بعد از آن بسیار مهم و تاثیر گذار در شکل و نوع بینی می باشد .تغذیه مناسب و رژیم غذایی سالم  یکی از مواردی است که باید رعایت کنیم زیرا باعث بهبود هر چه سریعتر بینی می شود .

استفاده از غذاهای مقوی

بعد از جراحی بینی باز کردن دهان بیمار برایش مشکل است و با توجه به مقدار دردی که بیمار حس می کند بهتر است از غذاهای آبکی مانند سوپ ، آش و … استفاده کنید  تا می توانید از غذاهای جویدنی خودداری کنید تا به بینیتان فشار وارد نشود .

غذاهای فیبر دار

بعد از غذاهای مقوی اولویت دوم به غذاهای فیبر دار است علت استفاده از غذاهای فیبر دار به علت جلوگیری از یبوست است معمولاً بعد از جراحی بینی به علت تحرک کم بیمار دچار یبوست می شود مواد غذایی فیبر دار مانند هلو ، توت ، سبزیجات و هویج می باشد .

غذاهای جویدنی ممنوع است

در هفته ی اول سعی کنید فقط غذاهای آبکی مصرف کنید اما از هفته ی دوم به بعد می توانید از غذاهای جویدنی استفاده کنید به شرطی که به آرامی مصرف کنید زیرا بینی شما هنوز کامل شکل نگرفته و بسیار نرم است و هر گونه تغییر و یا ضربه می تواند در زیبایی تاثیر گذار باشد .

مصرف دخانیات ممنوع است

مصرف دخانیات و سیگار چه قبل از عمل و یا چه بعد از عمل ممنوع است زیرا باعث رقیق شدن و یا لخته شدن خون می شود معمولاً پزشکان از 3 روز قبل از جراحی مصرف سیگار را مصرف می کنند .بهتر است با رعایت نکاتی که توسط پزشکتان مطرح می شود به بهبودی هر چه سریعتر بینی خود کمک کنید .

عدم مصرف نمک

مصرف ادویه به ویژه نمک باعث تورم بینی می شود بهتر است برای نتیجه بهتر از نمک کم در غذاها استفاده شود زیرا منجر به نگه داری آب در زیر پوست می شود .تا می توانید از آبمیوه های طبیعی ،سبزیجات تازه ،میوه های تازه استفاده کنید .

این نکته را در نظر بگیرید که رژیم غذایی مناسب برای هر فرد متفاوت است و باید با مشورت جراح باشد .